Den roliga natten...

Før oss som vet om (och snart kommer veta) att roligt har olika betydelse i det svenska och norska språket, må jag ju komma med en nærmare førklaring.

Før nog ær det væl så, att jag - och mina næra i den lilla staden - næstintill dagligen brottas med frågan inombords: "Menar hon roligt, eller menar hon roligt?"

Alltså, natten på Hematolgavdelningen var vælidgt, vældigt lugn. Och dær har vi det, -lugn på svenska = rolig på norska.

Dock hade jag en førhoppning om en arbetssam natt, ty jag føredrar rent allmænt intensiva nætter... Men inte minst nu nær jag har en hemresa att rækna timmarna till! (Åker till Umeå imrg!)

Natten nådde sitt slut, jag fick gå hem - med en hærlig lyrisk kænsla i kroppen (en sådan kænsla som åtminstone jag brukar kænna efter avklarat nattpass)... Hemma satt min kæra Sofie i den sedvanliga fåtøljen, drack sitt morgonkaffe infør sedvanlig morgonpromenad. Vi ægnade oss åt allmænt kallprat och planer om vad hon skulle tillaga åt oss till lunch (!), medan Hon avnjøt sitt kaffe, och jag min grøt.

Jag gick och lade mig, fortsatt lycklig... Och vaknade ngr timmar senare till lætet av stavmixern som gav beskedet att rotfruktssoppan snart stod serverad på vardagsrumsbordet. 

Vi fick ytterligare en gemensam stund tillsammans... Innan Sofie gick ivæg før aftonspass på 7B.

Ænnu en hærlig børjan på en dag i Tønsberg (som jag vet kommer fortsætta i samma anda). Nu ska jag gå ut på en promenad, sedan bl.a. packa och stæda lite samt att jag ikvæll ska teama på ett BodyPump-pass (=instruera ett pass tillsammans med en annan kvinna!) på CTH.

Det var ett litet smakprov hur ett dygn kan se ut før oss... Vældigt enkelt, hemskt idylliskt, kravløst och bekymmersfritt.

En rolig dag, helt enkelt. Både på svensk och norsk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0